Mari i målarens trädgård

I lördags morse steg jag upp tidigt och tog mig till Gare saint Lazare för att åka till Giverny och besöka Monets berömda trädgård. Efter ca 48 minuters tågresa började jag lite stilla undra om det var något som inte stämnde, eftersom tågresan bara skulle tagit 45 minuter. Mycket riktigt hade jag satt mig på fel tåg, därför hoppade jag raskt av vid nästa stopp, Evreux. Efter att ha förbannat min brist på hjärnkapacitet en stund upptäckte jag rätt snart att det gick en buss från Evreux till Vernon, staden där jag egentligen skulle ha hamnat med tåget. I väntan på bussen hade jag en stund på mig att utforska Evreux. Det såg ut såhär:

Ganska gemytligt alltså och jag började redan ana att mitt misstag kanske inte var så gruvligt ändå. 
 Framme i Vernon upptäckte jag att jag hamnat i statskärnan, istället för vid tågstationen där bussen till Giverny går. Alltså fick jag mig ytterligare en liten minisightseeing i ännu en stad. Där såg det ut såhär:

Ganska trevligt det också alltså och dessutom hamnade jag mitt i lördagsmarknaden som förde tankarna till någon sorts 1800-talsromantisk film. Väl framme i Giverny såg det ut som man kunde förvänta sig, det var ganska visset och dött, men fint trots allt. Några näckrosor fick jag inte se, men väl dammen där de växt under sommaren. Jag strosade runt där några timmar och kände mig lite lagom vemodig. Hösten och kylan blev så påtaglig i den ödsliga trädgården som brukar vara proppful med turister.

Allt som allt var jag ganska nöjd med min minirundtur i Normandie när jag återvände till Paris på kvällen.

Nu är det bara en sak som mina läsare och framförallt Karin ängsligt undrar; när får vi se närbilderna på varenda blomma som fortfarande blommade i Monets trädgård? Ingen anledning till oro kära ni, jag kommer grundligt att förevisa alla de 34 bilderna så fort jag får tillfälle till det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

O ja, jag kan knappt bärga mig. :)

2008-10-27 @ 21:16:49
Postat av: Helen

Vilket äventyr du var ute på systeryster!

Nu är det inte lång tid tills jag får träffa dig. Wie!

2008-10-28 @ 00:34:04
Postat av: Sir Andrew

Vackert, där kunde man tänka sig att vandra runt en dag.

2008-10-30 @ 21:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0